Pátek 11/12/2015

Hnědý slavík <br>Tomáš Ortel

V letošním roce se Tomáš Ortel nestal „černým koněm“ jen v rámci pofidérní soutěže Zlatý slavík, ale také koněm pro kovaného antisemitu Adama B. Bartoše. Jaké jsou další propojení autora patetického hitu Mešita s rasisty, neonacisty a antisemity?

Kauze umístění skupiny Ortel a jejího zpěváka Tomáše „Ortela“ Hnídka v pochybné soutěži Český slavík bylo v médiích věnováno mnoho prostoru. Často se přetřásalo Hnídkovo angažmá v neonacistické skupině Conflict 88, jejíž texty byly otevřeně rasistické nebo oslavovaly nacistické pohlaváry. Hnídek však působil pouze v rané sestavě kapely v době alba „Vrať se k nám“, takže se nařčením ze spojení s neonacisty brání s tím, že to je jeho dávná minulost, se kterou už údajně nemá nic společného. Přestože skladby Conflict 88 ještě před několika lety veřejně hrával — viz zde a zde (a kytarista Conflict 88 jeden čas působil soubežně i v Ortelu), s honoráři pohybujícími se okolo 50 000 Kč za vystoupení se z kapely stal úspěšný byznys a Tomáš, se od nazi scény čím dál více distancuje a místo toho se orientuje na samostatná akustická vystoupení.

K Ortelu bychom v tuto chvíli neměli potřebu se samostatně vyjadřovat a zbytečně mu dělat reklamu, kdyby v médiích a různých diskusích dostatečně nahlas zazněly tři důležité věci: Členové Ortelu se dodnes pohybují mezi neonacisty a sympatizují s jejich aktivitami. Ortel hrává na akcích pořádaných neonacisty. Koncerty Ortelu jsou ve velké míře navštěvovány neonacisty. Důkazů se za posledních pár let dá najít až až. Všichni ti, kteří Ortelu tleskají a zaštiťují jeho koncerty, by si to měli konečně přiznat.

V letošním roce se Tomáš Ortel nestal „černým koněm“ jen v rámci pofidérní soutěže Zlatý slavík, ale také koněm pro Adama B. Bartoše. Tímto krokem se přesunul z hospod a klubů na pódium vedle kovaného antisemity stylu první poloviny 20. století.

Kondenzovanou verzi Bartošových názorů můžete vidět v sestřihu rozhovoru s Pavlem Novotným. Nesestříhaná verze na Youtube.

Tomáš zahrál na dvou demonstracích pořádaných Bartošou stranou Národní demokracie (o tom, kdo se těchto takzvaných „Táborů lidu“ účastní, si můžete udělat obrázek například na základě jednoho z našich starších článků). Připomeňme, že o Bartošovi bylo v posledním roce slyšet zejména v souvislosti s oprátkami donesenými na první z Táborů lidu, podílem na antisemitské provokaci v podobě protižidovsky laděného textu umístěného k hrobu Anežky Hrůzové, narušováním Prague Pride ve společnosti agroskinů ze spolku Čeští lvi nebo spojením a následným dramatickým rozchodem s DSSS. Halekání na setkáních čerstvého vydavatele pamfletu Protokoly Sionských mudrců a pečlivého archiváře tajemného židovského vlivu v ČR přidává do celkové skládačky kolem Tomáše Ortela významný současný dílek.

Halekání na setkáních čerstvého vydavatele pamfletu Protokoly Sionských mudrců a pečlivého archiváře tajemného židovského vlivu v ČR přidává do celkové skládačky kolem Tomáše Ortela významný současný dílek.
Halekání na setkáních čerstvého vydavatele pamfletu Protokoly Sionských mudrců a pečlivého archiváře tajemného židovského vlivu v ČR přidává do celkové skládačky kolem Tomáše Ortela významný současný dílek.

Na druhou stranu můžeme vidět, jak se Adam B. Bartoš snaží alespoň trochu profitovat na popularitě Tomáše Ortela, když mu pochlebuje, kde to jen jde. A tak Národní demokracie během hlasovacího období Českého slavíka vehementně nabádala své příznivce a návštěvníky svých akcí k posílání hlasů pro Ortel. Symbióza jak ze žurnálu. O podobný krok se zřejmě pokoušel i Martin Konvička, ale tomu se Tomáše Ortela využít nepodařilo, protože Tomáš odmítnul zahrát na společném koncertu s romským rapperem. Konvička k tomu na stránkách bloku proti islámu napsal, že „Stříbrný slavík souhlasil, že zahraje, ale kladl si podmínku, že tam spolu s ním žádný Rom či Cikán nevystoupí.“


Národní demokracie během hlasovacího období Českého slavíka vehementně
nabádala své příznivce a návštěvníky svých akcí k posílání hlasů pro Ortel.

Na fotce z června letošního roku můžeme vidět Tomáše „Ortela“ Hnídka (druhý zprava) a dnes již bývalého kytaristu Ortelu Karla Vávru (druhý zleva) v přátelské póze s odsouzeným rasistickým vrahem Vlastimilem Pechancem (vlevo), který se ihned po svém propuštění z vězení stal neonacistickou celebritou a maskotem nejrůznějších neonacistických a nacionalistických demonstrací a koncertů. Pravděpodobnost toho, že členové Ortelu nevěděli, s kým se fotí, se rovná nule. Karel Vávra Ortel opustil v říjnu letošního roku, ale už několik let působí s vlastním projektem Karlos band snažícím se následovat kariéru Ortelu. Nejenže stejně jako Ortel míří na samozvané „slušné Čechy“, kteří opovrhují vším novým, jiným a neznámým, ale krade i jeho kýčovitou estetiku. Na fotce je Karlos oblečen do trička značky Vandal Wear produkované slovenskými nacionalisty. Všimněte si středového loga, které má podobu stylizované svastiky.

V srpnu 2013 se frontman Ortelu spolu se svými agroskinskými kamarády z protiromské demonstrace v Plzni stal hvězdou internetu, když si neporadil se správným držením české vlajky. V čele demonstrace se objevil ve vybrané společnosti zástupců obskurních neonacistických uskupení Čeští lvi a Západočeští vlci. Vlajku s ním drží mladý litvínovský nácek Vítězslav Kraft (vlevo) a Tomáš „Chlupec“ Chaloupka. Chlupec je naziskin z Brandýsa nad Ohří, který nešetří rasistickými a antisemitskými výroky na internetu a má natolik velkou slabost pro hitlerovské Německo, že si na ruku nechal vytetovat SS-mana.

V první řadě demonstrace můžeme vidět ještě jejího svolavatele a neonacistického podvodníčka Josefa Novotného (s megafonem), plzeňského naziskina Michala Kloversu (druhý zprava v modrém tričku Thor Steinar) nebo Pavla Bittmanna (nalevo od Kloversy, s kotletami a pořadatelskou páskou). Pavel Bittmann, mladý neonacista z Nýřan, kterého někdy Ortel brával na koncerty jako ochranku. Jeho tělo kromě jiných tetování „zdobí“ také obraz SS-mana, v roce 2013 založil naprosto marginální skupinu Západočeští vlci, která se podílela na organizaci několika demonstrací. Nepřehlédnutelná je inspirace Českými lvy Pavla Matějného, která se neprojevovala jen v ideologické náplni, ale i v tragické úrovni psaných textů. Svou roli v tom hraje asi i to, že s propagací pomáhal další známý neonacistický zkrachovalec Milan Salajka. Uzavřená facebooková diskusní stránka Západočeských vlků měla okolo 40 členů a jedním z nich byl i Tomáš „Ortel“ Hnídek. Tomáš Ortel se už dříve nechal vyfotit se všemi třemi výtečníky. Na levé fotce je s Pavlem Bittmannem, Michalem Kloversou a několika dalšími neonacisty z Plzeňska v roce 2012 na Ranči na Šidlováku. Na pravé fotce s Josefem Novotným na stejném místě o rok později.

Březen 2013. Tomáš „Ortel“ Hnídek pózuje s drsňáckým výrazem, slepeckými brýlemi a v kšiltovce ozdobené symbolem marginální neonacistické partičky, občanského sdružení WPEP — Evropští patrioti. Jde o bizarní, dočasné a dnes už pravděpodobně nefunkční seskupení nevýznamných lokálních aktivistů, sdružených kolem jejich rádobyvůdce Jaromíra Pytla. WPEP založil Pytel po svém potupném vyloučení z Dělnické strany, resp. její nástupnické Dělnické strany sociální spravedlnosti, ve které zastával funkci tajemníka českobudějovické pobočky. Exkomunikaci si Pytel vysloužil o prázdninách roku 2011 kvůli organizaci White Power srazu, který proběhl v Pytlem vlastněné diskotéce Mirage křížené s hodinovým hotelem v jihočeské Kaplici. Nepovedené akce se zúčastnila zhruba dvacítka mladistvých nebo jinak nedospělých rádoby neonacistů, o jejichž reálném zapojení do neonacistických struktur lze s úspěchem pochybovat. A to ať už z důvodu jejich věku, nepromyšleného vystupování a celkové nevyzrálosti, ale také proto, že opravdu aktivní neonacisté se Pytlově akci už předem vysmáli a domluvili se na jejím bojkotu. Založením WPEP se Pytel snažil o zformování jakéhosi konkurenčního truc projektu vůči DSSS, která se k němu podle jeho interpretace zachovala macešsky. Projekt ale krom ironických posměšků ze strany ostatních neonacistických skupin a aktivistů nezaznamenal žádný výraznější ohlas ani nevyvíjel žádné skutečné aktivity. Logo WPEP zvěcněné na kšiltovce zakrývající proplešlé temeno Tomáše Hnídka je tak možná největším propagačním úspěchem této obskurní organizace. Tomášovo pózování v kšiltovce s logem Pytlovy organizace dobře ilustruje propojení kapely Ortel s nejnižší sortou neonacistických aktivistů, která se obvykle rekrutuje z řad vesnických skinů, pivních rasistů a nezařazené mládeže. Tedy ze skupin, které se na reálných aktivitách neonacistických skupin buď vůbec nepodílejí, anebo z prostředí lokálních partiček, jejichž maximální angažovanost spočívá v pasivní účasti na veřejných a veřejně propagovaných akcích fašistických a neonacistických organizací, příležitostných protiromských či proticizineckých pochodech nebo mítíncích DSSS.

V únoru 2013 si členové Ortelu po koncertu v Chebu zapózovali se dvěma neonacistkami, Jitkou Skříčkovou a Lucií Mezerovou. Jitka Skříčková je manželka dlouholetého oldschool NS neonacisty Michala Skříčka. Oba se pohybují v okruhu bývalých západočeských aktivistů Národního odporu. Koncert, z nějž pochází tato fotografie, pořádal právě Michal Skříček, který se na něj vyšňořil do trička s logem Národního odporu. Koncertu se účastnili především přátelé manželů Skříčkových, kteří jsou s nimi ideologicky tak říkajíc na stejné vlně, a proto není divu, že se při afterparty zvedaly pravice. Lucie Mezerová se v neonacistickém hnutí také pohybuje dlouhé roky, což platí i pro její partnery, které si zřejmě vybírá mezi členy Národního odporu. Dříve byla ženatá s neonacistou z Ostrova Václavem Kukačkou a letos se provdala za dalšího nácka Václava Mezeru, spolupořadatele pražské demonstrace Národního odporu v roce 2006. Na svatbu se jim mimo jiné dostavil i starý známý nácek Pavel „Kevin“ Petrů.

Ortel v roce 2012 v libereckém Rock pubu. Kytaru v té době obsluhoval Tomášův bratr Pavel Hnídek, jinak člen stabilní sestavy Conflict 88, která vystupovala například na festivalu německých neonacistů Fest Der Völker v roce 2007. Na fotce Pavel Hnídek hraje v tričku značky Stormbringer, shodou okolností stejném, jako měl na sobě na Fest Der Völker. Stormbringer je nevydařeným pokusem českých neonacistů vytvořit značku, která by nezaváněla kriminálem a měla potenciál i v širším okruhu lidí. Produkty nesly třeba designy s nacistickými tanky Tiger II a neonacisty zneužívané severské mytologické motivy. Jasnou inspirací byly začátky značky Thor Steinar, ale mimo okruh neonacistů se Stormbringer úspěchu nikdy nedočkal. Když už je řeč o Thor Steinar, tak si můžeme připomenout, že výhradním dovozcem této značky kdysi býval plzeňský Original store, neonacistický obchod Tomáše Marka a Roberta Füricha z Conflict 88.

Rok 2010. Tomáš Hnídek se přátelsky tulí s Jitkou Langovou, „mámou plzeňských neonacistů“, navlečenou v triku Autonomních nacionalistů. O Langové jsme psali už před 5 lety, kdy se ke svému překvapení objevila na kandidátce DSSS. Shodou okolností se kamarádila i s Jaromírem „Ferdou“ Pytlem a zúčastnila se jeho již zmíněného legendárního „srazu nacionalistů“ v roce 2011 v Kaplici.

Na závěr jedna fotka na odlehčení. Tomáš Ortel se fotí se šablonou brněnské skupiny neonacistických chuligánů Johnny Kentus Gang (JKG). Nevypadá, že by nevěděl, o co jde, co myslíte?